Representerar du företaget och anser att varningen är felaktig? Klicka här
I över 20 år har Förenade Bolag
publicerat varningar för olika typer
av fakturabedrägerier och är
experter inom området.
Behöver ni hjälp med en
bluffaktura?
Kontakta oss:
tel: 020 503 503
[email protected]
Allmänt om företaget
Onlinekatalogen
Flera rapporter talar om samma tillvägagångssätt. Kontrollerar dina uppgifter inför nästa period.
- Enligt inkomna rapporter blir du uppringd och i ett tidigt skede ombedd att bekräfta dina företagsuppgifter inför nästa period.
- Metoden är relativt vanlig idag och anspelar på att ditt företag tidigare legat aktivt med ett införande i katalogen, trots att du är publicerad utan din vetskap.
- Det uppfattas i samtalet som att du bör, och starkt uppmanas, förnya dina uppgifter.
Onlinekatalogen.se faktureras och är producerad av Onlinekatalogen Sverige AB som i skrivande stund delar postbox med Online Branding Sweden AB. Företaget är närbesläktat (SGP) Online Publishing AB som i sin tur står bakom flera varningslistade produkter.
Bildalbum
(Klicka på bilderna för att visa dem i full storlek)
Besökares kommentarer
Inläggen nedan är skrivna av besökare på forenadebolag.se och reflekterar inte verksamheten Förenade Bolags åsikter, undantaget officiella kommentarer.
Kommentera själv i fältet för nya kommentarer längre ned på sidan.
Visa/Dölj äldre kommentarer
Klicka i fältet nedan för att visa eller dölja äldre kommentarer och inlägg.
Visa äldre kommentarer (före 2020-04-01)
1 december 2014 kl. 16:02
Svara
Så inte bara jag som drabbats. Liten tröst i eländet. Dom hänvisar i ljudupptagningen att jag godkänt priset. Själv kan jag inte höra det, hur många gånger jag än lyssnar. Ingen annan heller. Kommer göra en anmälan på detta.
Irene
15 maj 2014 kl. 14:02
Svara
Fick nyss ett samtal från en kille från onlinekatalogen som talade Göteborgsdialekt i ett rasande tempo. Samma story som tidigare inlägg vittnar om. Hävdade att vi hade haft knappa uppgifter infört förra året som nu skulle kosta 2900:-, men som vi borde utöka och därmed betala för. Ville absolut inte gå med på ett nej, fast jag sade det yttryckligen många gånger att vi inte var intresserade av någonting, det var inte tal om att ha fler uppgifter publicerade utan inga alls! Mycket aggressiv försäljning! Gissar att vi kommer få en faktura på helt falska grunder. Vilken vi kommer att bestrida.
karin
8 maj 2014 kl. 16:54
Svara
Hej!
Fick ett samtal som de flesta andra av onlinekatalogen, som påstår att jag har tackat ja till deras tjänster, när jag sedan kräver inspelningen har de klippt ut en liten röst som säger ja. Jag har nu fått en räkning på 4000:- och vill dela med mig till alla om detta skit företag!!
Säljaren pratar snabbt, och tar inga nej. Och gör allt för att du ska säga ja, så tänk på att inte säga aa , mm, ja ja förstår medan de berättar för då har du tackat ja till deras tjänster.
Thomas
25 februari 2014 kl. 12:57
Svara
I stort sett en upprepning av Marias tidigare inlägg. Någon ringde från 019-7617600 och prata göteborgska och var mycket påstridig och avslutade på samma sätt genom att hävda att vi måste betala stora summor till Google för att vara sökbara där.
Maria
10 januari 2014 kl. 10:24
Svara
Kille som ringer heter Ralph Carlsson och pratar Göteborska. Han blev väldigt aggressiv då jag tackade nej. Påstod att vi varit med förra året och att vi skulle få problem att komma med i google sökning om vi inte betalade.
Almir
15 november 2013 kl. 15:55
Svara
Det verkar att en kille ringer till alla, helt otydligt och svårbegripligt för svenskar och tänk för mig med annat modersmål. Talade precis samma sak om att man är redan kund och att jag skulle utöka sökträffar med ytterligare ord. När jag sa nej vill inte, då sa han ok då blir det bara uppgifter som vi har och det är 2900 år. Jag sa går inte med på någonting innan jag kollar upp det, han ringer på måndag igen och tack vare er och era inlägg vet jag hur ska jag svara.
Christoffer
29 maj 2013 kl. 15:31
Svara
detta är riktig bluff! har varit god vän med många som jobbat på detta företag hela sgp är det värsta av dem alla.
Oskar Larsson
20 april 2013 kl. 22:24
Svara
Hej!Ingen kan ta bort någon från Google. Följ Googles anvisningar på deras webbplats så funkar det. Enligt mig är samtliga sökoptimeringsföretag en bluff eftersom man enkelt kan läsa till sig vad som gäller på Google på någon timme. Läs gärna vidare på google.com/webmasters/tools. Om man har egenutveckling på firman tar det inte så lång tid att ordna detta själv med mindre för kunskaper. Om man har en IT-leverantör så ställ krav på dem, de ska kunna sådant. Det är viktigt att du själv ställer krav mot IT-leverantören så att inte de ställer krav mot dig som kund. Det är viktigt att ha en IT kunnig person även på en mindre firma eller om webben inte är så jätteviktig för företagets inkomster ha minst någon oberoende att bolla IT-frågor med som man har starkt förtroende för, så man inte sitter i knäet på sin leverantör. Jag anser därmed att det finns en del IT-bluffare där ute, fast de kanske inte skickar ut klassiska ”blufffakturor” utan de skickar faktura per kvartal för engångsgrejer, som de vet att kunden enkelt kan göra själva men de talar inte om det för dem. Kunden ska enkelt kunna byta leverantör så att de slipper dyra kostnader och kan spara hundratusentals kronor. Jag tänker främst på företag inom domänhantering, sökoptimering och andra abonnemang som kunder sitter fast i.Stå upp för kundens rätt! Lycka till!Med vänliga hälsningarOskar
Kommentar gjord genom Förenade Bolags iPhone-app
Christian
20 april 2013 kl. 11:28
Svara
Ringde igår, ville se över våra sökord på Googel! Då det är närmare tredje gången den här personen ringer mig sa jag bestämt att jag inte skulle ha något. Samtalet slutade att han hotade med att ta bort mig från Googel. Svaret jag gav; ska inte ha något och la sedan på. Envis sak som pratar på ett sätt att man inte riktigt hänger med och snabbt.
Kommentar gjord genom Förenade Bolags iPhone-app
Enar Engkvist
5 april 2013 kl. 09:05
Svara
Jag blev precis uppringd av onlinekatalogen.se. Dom vill lägga till fler uppgifter än de mycket begränsade uppgifter som finns om vårt företag.
Efter lite samtalande stod det klart att de var ute efter att lägga till vår hemsida och e-mail och kostnaden skulle bli 4 900kr för 6 månader. Tekniken går ut på att ”sluddra” fram beloppet så att man knappt hör vad säljaren säger. Men jag stoppade och frågade om detta var kostnaden för oss. Sedan talade han om en rabatt på de uppgifter som redan fanns i katalogen.
Jag sa bestämt att jag inte ville ha mer uppgifter i katalogen och att de som finns ska avlägsnas.
Återstår att se om det kommer en faktura…
Oskar Larsson
20 mars 2013 kl. 20:13
Svara
Hej Lelle! Helt rätt! Du behöver inte ha dåligt samvete över att säga ”Nej tack” och lägga på telefonen direkt. Personligen har jag laddat ned appen ”Varningsinfo” från varningsinfo.se. Se dock till att det är korrekt app för det även skojare inom detta område, dvs. de utger sig för att vara ett seriöst bolag som vill motverka bluffföretag men i själva verket är de själva ett bluffföretag. Jag har ärligt talat aldrig stött på ett seriöst bolag som har ringt mig i syfte att sälja eller göra en marknadsundersökning. Med denna app så vet jag vilka skojare det är som ringer och svarar därmed inte. Om du har fasttelefon säg ”Nej tack” direkt och om de inte respekterar detta så är inte de heller värda att bli respekterade och lägg därmed på luren örat på dem, utan att samtalet verkar vara avslutat. Att slänga luren i örat på folk som ringer mig är inte så farligt egentligen, vem sårar man? Ingen. Det är ju de som ringer till mig och respekterar de inte min integritet så vet jag direkt att jag har att göra med ett bluffbolag. För ett seriöst bolag respekterar din integritet i hopp om att ni får en långvarig affärsrelation. Bluffbolagen är inte mån om relationen eller deras varumärke utan vill bara ha dina pengar till varje pris och i fall de märker att det inte funkar med det aktuella bolaget eller om det går i konkurs så upprättar de ett nytt eller så drar ner ett gammalt bolag i skiten. Bättre att slänga luren i örat på folk än att åka på en blufffaktura i dessa situationer. Var alltid säker på vad är för bolag innan du pratar vidare.Lycka till!Med vänliga hälsningarOskar
Kommentar gjord genom Förenade Bolags iPhone-app
Lelle
20 mars 2013 kl. 17:58
Svara
Blev alldeles nyss uppringd av onlinekatalogen. Precis som alla andra här har upplevt – en snabbpratande ”säljare” som försökte göra sken av att vi varit kunder förut och skulle bara kolla att våra uppgifter stämde. I förbigående nämnde han att han tyckte vi skulle ta in vår mailadress och hemsides adress ockå, mot en extrakostnad! Jag har lärt mej att ALDRIG säga ordet JA till dessa säljare vilket ju gjorde honom lite frustrerad. Då kläcker han ur sej att ”då kör vi bara de uppgifter som redan ligger inne då, för 4900:-/år?”
Jag är en vänlig själ som vill tro gott om alla och inte vara elak mot de som bara försöker göra sitt jobb, så jag har svårt att ”snoppa av” dessa försäljare men det får uppenbarligen bli ändring på detta eftersom de tar så mycket kraft och tid från mej!
I fortsättningen kommer jag helt enkelt att bara säga (när jag hört vad de heter vilket inte alltid är lätt, jag brukar fråga en gång till…) NEJ TACK! högt och tydligt och sedan lägga på, varför skall dessa företag få ta upp min tid?
Eva
13 mars 2013 kl. 15:47
Svara
Ett förslag till Onlinekatalogen. Jag har blivit upprignd av samma bolag och fick massor av lögner ner stoppade i halsen. Efter en stunds eftertänksamhet så kände jag att detta kan jag inte gå med på och får fakturan, Ringer upp dem om att jag inte accepterar fakturan eller bolaget som sådant. Försent svara han, du har tio dagar på dig. Men hur kan detta vara möjligt jag fick ju fakturan 12 dagar efter ert samtal. Jag tala om att jag kommer att kontakta bolags juristen. Gör du det svara han och kasta på luren.
Länken som följer är en rekomendation från mig. https://www.svenskhandel.se/Varningslistan/Hantera-bluffaktura/
Mvh Eva
Lars
8 mars 2013 kl. 17:19
Svara
De ringde till mig jag sa att jag är inte intresserad då sa han att då tar vi bara den grund paketet för 1900 , och talade så fort så jag hörde inte vad han sa så då råkade jag säga ”ja” men så sa jag sedan nej jag vill inte jag vill inte alls ha nåt med dettta att göra, då tackade han och la på. Jag är lite oroad att de använder detta mot mig nu… får väl bestrida faktura i så fall så jäääädra onödigt och jobbigt företag!!
Går det inte att anmäla dessa företag och stoppa detta?
Anton
8 mars 2013 kl. 12:52
Svara
Väldigt oseriöst företag som menar att vi tidigare har köpt tjänster av dem, kollar genast upp deras sida och märker att kontaktnumret de använder är till en person som slutade för 5 år sen.
Lars-Åke Johansson
7 mars 2013 kl. 15:07
Svara
Blev uppringdoch övertalades att som han sa ”förnya annonsplatsen för våra företagsuppgifter på Onlinekatalogen”. Han hänvidade till en webb-adress där det framstod som att vi varit kunder tidigare och skulle förnya avtalet. Det kostade 3900 /sex månader alltså 8800/ år. Jag vägrade acceptera detta och ville avbryta samtalet. Då erbjöd han mig att vi betalar 3900 för ett helt år. Orkade inte fortsätta utan accepterade. Ingen inspelning förekom. När fakturan kom idag kunde jag inte se att att det fanns någon tid för hur länge avtalet gällde. På villkoren på baksidan ser jag att det är 6 månader med en månads uppsägningstid.
Jag kan inte erinra mig att vi tidigare haft med företaget att göra varför de måse ha feikat vårt namn så att det skulle se ut som om vi tidigare hade ett avtal och att det bara skulle förnyas. Mycket skumt.
Man blir arg och förtvivlat för att man är så lättlurad. För det är fråga om bluff. Det är helt uppenbart.
Christian
6 mars 2013 kl. 20:15
Svara
Fick samtal av dom idag, presenterade sig att vara från Google först. Envisades med att om jag inte ville vara med skulle mitt bolag inte synas på Google.
Desperat?
Kenneth Gustavsson
5 mars 2013 kl. 22:45
Svara
Blev uppringd av onlinekatalogen.Efter han presenterat sig bad ja honom att dra åt helvete detsamma gäller alla säljare av onödiga skitkataloger på internet som ingen djävel tittar på.
Calle Blomdahl
5 mars 2013 kl. 17:57
Svara
Efter 13 minuter med en säljare som inte lyssnade på mig då jag sa att jag inte var intresserad att betala för en tjänst jag inte beställt i en katalog som jag aldrig hört talas om började jag tröttna. Googlade på onlinekatalogen och hittade hit. Bad säljaren att goggla på onlinekatalogen och han hittade hit också. Efter att ha försökt att få mig att framstå som dum då jag grundade mitt beslut på uppgifterna här informerade jag honom om att han, om han hade lyssnat, borde veta att jag tackat nej till tjänsten långt innan.
En mycket snabbpratande och enveten säljare saktade till slut ned och gav upp!
Benny Mattisson
4 mars 2013 kl. 13:08
Svara
Fick ett samtal nyss från onlinekatalogen. Jävligt påstridig säljare som bara skulle kolla våra uppgifter. Han påstod att vi varit med tidigare och betalat. Kollade upp hans påstående direkt då jag hade han på tråden.
Det var ju givetvis lögn och jag upplyste honom om detta samt att jag skulle göra polisanmälan.
Idioten gav sig inte ändå utan babblade på och undrade varför.