Representerar du företaget och anser att varningen är felaktig? Klicka här
I över 20 år har Förenade Bolag
publicerat varningar för olika typer
av fakturabedrägerier och är
experter inom området.
Behöver ni hjälp med en
bluffaktura?
Kontakta oss:
tel: 020 503 503
[email protected]
Allmänt om företaget
Kekkon Express
- Kekkon Express, tidigare NLS Nordic Longlife Solutions (eller Nordic som de ofta kallade sig i samtalen) säljer toners över telefon. Samtalet inleds med att Nordic producerar originaltoners med vissa skillnader som bland annat längre hållbarhet och lägre pris. Samtidigt erbjuder man att frysa priserna idag om du köper minst två toners.
- I själva verket tecknar du vid köpet en form av prenumeration och de toners du får är varken original eller billigare i drift. Avtalen upplevs svåra att ta sig ur.
- 2012-10-09: NLS Nordic Longlife Solutions AB byter namn till Kekkon Express AB.
Bildalbum
(Klicka på bilderna för att visa dem i full storlek)
Besökares kommentarer
Inläggen nedan är skrivna av besökare på forenadebolag.se och reflekterar inte verksamheten Förenade Bolags åsikter, undantaget officiella kommentarer.
Kommentera själv i fältet för nya kommentarer längre ned på sidan.
Visa/Dölj äldre kommentarer
Klicka i fältet nedan för att visa eller dölja äldre kommentarer och inlägg.
Visa äldre kommentarer (före 2020-04-01)
5 april 2013 kl. 06:29
Hej Bengan!Det är inte du som är dum utan de som har oseriösa metoder och inte kollar kundens behov innan de säljer något. De vill bara sälja utan att man har någon nytta av grejerna eller ”tjänsterna”.Med vänliga hälsningarRobert
Kommentar gjord genom Förenade Bolags iPhone-app
Bengan
3 april 2013 kl. 14:09
Jag blev också uppringd nån gång förra året och nappade på deras erbjudande. Beställde två st toners. Minns inte exakt när men ca ett halvår senare ringer de upp igen och säger att nästa leverans skall skickas. Jag säger att jag inte mindes nåt om detta men enligt personen jag snackade med så hade vi kommit överens om detta förra gången. Jag som inte var säker var dum nog att gå med på detta.
Så för nån månad sen ringde de igen och sa att nästa leverans var på ingång. Då blev jag förbannad för denna gången var jag säker på att jag hade rätt. Dessutom hade vi fått ny skrivare som dessa toners inte passade. Då snackar hon in mig på att köpa tillbaka de som jag ännu inte öppnat mot att hon skickar 2 nya till min nya skrivare. Låter ju bra tänkte jag och går med på det.
När jag får fakturan inser jag hur lurad jag blivit. 18000 kr minus 6000 för de jag skickade i retur så slutpriset landade på runt 13000 kr. Först då kollar jag upp företaget och ser att de är svartlistade som oseriösa. Kände mig så jävla dum och lurad.
Jag ringde dem idag och fick prata med Tony Hansson som någon nämnde här tidigare. Det verkar som att det ordnar sig till slut. Han var faktiskt väldigt förstående och kundvänlig. Men vi får se vad som händer. Jag återkommer när allting är klart.
Oskar Larsson
13 mars 2013 kl. 16:38
Helt otroligt hur dessa skitföretag får hålla på så pass länge som snart tre år. Finns klagomål på rejta så långt bak i tiden. Synd att vi inte arbetar mer med personlig stämning i Sverige. Vad tog praktiserandet av begreppet ”Kunden har alltid rätt” vägen? Eller är det just bara ett begrepp som inte praktiseras längre? Att skylla på kunden är bara löjligt skitsnack. Detta bolag har fått kritik av flera olika sajter. Vore även bra att kvalitéssäkra inläggen, så att inte bluffarna själva kan skriva in här, även om de säger sig vara seriösa och utge sig för att vara någon annan så skyller de alltid på att kunden har fel och har åsamkat problemen själva vilket alltid är fel eftersom ”kunden har alltid rätt”. Hur man ska göra det vet jag inte, risken är ju att de som talar sanningen försvinner. Men med tanke på att bluffarna är ganska ljusskygga av sig så kan man utnyttja denna möjlighet.
Kommentar gjord genom Förenade Bolags iPhone-app
Gunnar Petersen
13 mars 2013 kl. 15:19
Läste alla inlägg och det verkar som om köparna inte riktigt vet vad dom talar om. Jag blev uppringd idag och blev INTE tvungen att köpa idag – hon kunde återkomma när jag kollat upp Kekkon och vilka behov jag hade.
Hon kom med ett bra förslag som jag skulle få skriftligt eftersom jag var tveksam till detta. Återigen tror jag de flesta som lämnat inlägg här inte riktigt har klart för sig vad toner kostar (jag driver själv tryckeri och använder/köper massa toner)
Svar till max
13 mars 2013 kl. 13:05
haha Max vilken kille Varning för max !!!
Max
11 mars 2013 kl. 16:28
Ni som har problem med NLS/Kekkon och allt vad dom heter sänd ett mail till mig och berätta vad ärendet handlar om. Meddela mig även vilket företag du är på samt vilket nummer eller mail vi når dig/er på.
Förenade Bolag
Förenade Bolag
11 mars 2013 kl. 16:47
Hej Max.
Vem är du och varför vill du ha dessa uppgifter?
jan
5 mars 2013 kl. 11:00
Oseriöst bolag. Ringer med Dolt nummer och försöker sälja produkter för skrivare. Påstår sig ha en tidigare kundrelation vilket är ren lögn.
annie
20 november 2012 kl. 15:39
Jag ger lägsta betyget eftersom jag efter lite forskning kommit fram till för migsjälv att dom försökte lura mig. Jag har alltså inte köpt något här och inte förlorat pengar men däremot en hel del tid för att kolla om jag skulle köpa deras toner eller ej.
Dom sa till mig att dom hade varit i kontakt med mig tidigare. Med dåliga minnet jag har så kan inte jag svara om det var sant eller inte men jag tror inte det.
Jag var bara intresserad av svart toner eftersom jag sällan använder mig av färgutskrifter. På InkClub kostar ett original 495:- för 1500 utskrifter. Dom ville sälja mig en likadan toner som då skulle ge mig minst 4500 utskrifter för 1695:- (det blir alltså oavsett dyrare per utskrift, men miljövänligare eftersom man bara behöver ha en toner). Eftersom jag har två olika skrivare som jag använder mig av så fick jag nästan köpa svart toner för den andra också. Push push, jag kan väl skicka dig alla färger, eller alla färger för båda skrivare så får du två på köpet (trots att jag hade varit tydlig att jag inte var intresserad av färgerna, utan bara svart). Den andra skrivaren var däremot billigare per utskrift än vad som fanns på Inkclub. Det så klart om det dom påstår är SANT. Jag frågade efter en hemsida som dom inte har. Förklaringen: Dom ska inte ha en hemsida med priserna eftersom återförsäljarna skulle bli arga att se att deras priser var lägre än vad dom själva kunde sälja det för. Jag kunde inte heller få något pris eller bekräftelse per mail för det kunde ju läcka ut till någon återförsäljare. Också en varningsklocka. Först och främst så ville jag läsa om deras produkter, varför dom är så mycket miljövänligare än andra och fakta om varför dom kan skriva ut 3 gånger mer än originalet (man får ju hoppas att originaltillverkarna har gjort undersökningar vad som fungerar bäst för deras produkter och 3x mer med samma storlek kassett låter för bra för att vara sant). Jag är helt ointresserad av priserna på deras hemsida, det fick jag redan över telefon. En ”riktig” fabrik eller vad dom nu påstodd att dom var, MÅSTE nästan ha produktinformationen där antar jag. Då kan återförsäljare hänvisa dit eller plocka info där ifrån. När jag undrade över det så fick jag inget vidare riktigt svar på det. Sedan så går dom alltså bakom ryggen av sina återförsäljare. Inga priser får läcka ut på ett eller annat sätt och man kan absolut inte få något pris på mail. Är inte det att bita handen som ger en mat? Dessutom har jag aldrig hört om ett seriöst företag som inte kan skicka ut info via mail. Märkligt.
Eftersom jag aldrig köper något från telefonsäljare samma dag som dom ringer så sa jag att jag kunde ringa dom tillbaka dagen efter men då kunde han inte garantera samma priser. PLING!!! Största varningsklockan som jag brukar berätta om för MINA kunder. Kan säljaren inte vänta tills dagen efter så är det inte värt affären. Så jag frågade lite mer. Då var det att eftersom jag inte köpte hela färgspaketet men ”bara” en styck (dock hade jag nästan sagt ja till två svarta) så kunde han inte säga om priserna jag hade fått av honom idag skulle gälla dagen efter. För dagen var jag redan klart, jag skulle absolut inte köpa något just idag.
Han tyckte att jag skulle prata med någon annan så med henne undrade jag hur dom kunde garantera att produkten håller det dom lovar om dom inte har info. Att jag alltså fick utgå ifrån att det dom säger över telefonen är sant? Infon fick man med i paketet när man har beställd och håller inte antalet kopior så skulle man få pengarna tillbaka i slutändan eller få en till ny (dock kunde jag förmodligen bara få den garantin över telefon för mail verkar inte fungera hos dom). När jag frågade efter deras återförsäljare (som det känns som dom lurar genom att erbjuda mig mycket lägre priser än dom) så sa hon att dom har mängder med återförsäljare. Jag frågade om exempel, hörde inte riktigt men fick i alla fall fram att Dustin kommer att sälja deras produkter i 2011. Säljaren på Dustin som jag varit med i kontakt kännde varken igen namnet eller hittade dom i deras system som leverantörer och det borde ha varit där om det hade varit klart att dom skulle sälja deras produkter.
Sedan hittade jag nedanstående artikel som var mycket intressant (som även ifrågasätter om antalet kopior man kan köra): https://www.cint.se/sweden/asp20/auto_arkiv.asp?type=1&id=1252
Allt om allt gjorde att jag gick in någon annanstans och beställde original-toner till skrivaren som kostar mig 500:- just idag istället för 8 stycken toner varav två gratis som skulle då ha kostat över 10 000:- och inte hade gett mig ett enda garanti på riktigt att det i slutändan skulle vara billigare och miljövänligare.
Sebastian
9 november 2012 kl. 10:57
Beställde en toner av dem i April 2012. I början av November i år ringde de från ”lagret” och sa att de nu skall leverera resterande order då varorna nu är inne i lager. Mitt svar till dem var att jag inte kände till detta men om nu detta är det som är avtalat så naturligtvis skall vi hålla vår del av avtalet. När sakerna kom så var det än jävla massa toner till ett pris som var hutlöst. Visst kan man köpa på sig toner men inte till ett pris av 9 000 sek + moms.
Jag talade men en kille på kundtjänst och han sa att de inte kan ta emot toner som returneras. Han erbjöd mig 40% rabatt vilket jag faktisk accepterade mot att han skickade en bekräftelse på detta omgående. Det kom ingen bekräftelse och nu skickar jag tillbaka sakerna.
NLS Nordic har bytt namn till Kekkon Express AB.
OBS! När de ringer så lägg på luren snabbt. Tala inte med dem och säg inte ja till någonting. De luras och har hutlösa priser.
Siv Johansson
7 november 2012 kl. 10:44
Dom har ringt mig och säger att dom har samarbete med Lyreco och eftersomjag är kund där så ska jag få extra bra pris. Och måste köpa första leveransen via dom, sedan ska jag köpa dom via Lyreco. Har pratat med Lyreco och dom vet ingenting om något samarbete med Nordic. Kan undra hur dom vet att jag handlar på Lyreco, kanske nån som fått kundlistor på fel sätt:(
Sara Willeborg
26 september 2012 kl. 10:00
Har också råkat ut för dessa. De är extremt svåra att bli av med. Har köpt en gång och blir nu inte av med dem. Det de brukar köra med är att de ringer från centrallagret och vill skicka min resterande order, som de har lagrat i väntan på att jag skulle höra av mig. Jag har bara fått en leverans och har 4 st till som väntar. Dessutom går det inte att diskutera något med denna person för de ringer ju bara från lagret och har inget med försäljningen att göra. Eller säger de att jag har varit med i en undersökning för ett år sedan och som tack ska jag få köpa jättebra toners till riktigt bra pris. Fick samtal senast idag och blev lovad ett samtal från chefen, får se om någon hör av sig. Om de skickar så mycket som en bläckpänna till mig blir det polisanmälan.
Anonym
18 september 2012 kl. 21:47
Haha dra åt helvete Nordic. Dom ljuger om allt, deras toner funkar inte ens.
Annette
4 september 2012 kl. 11:09
Har precis blivit uppringd av NLS. De påstår att jag har avtal för 4 toners men det var en enda toner. Människan som ringde upp skulle skicka ordererkännandet så att jag skulle kunna kolla. Behöver inte kolla sa jag efersom det var en toner som beställdes men hon var påstridig. Fortsättning följer säkert efter vad jag förstår från ovan kommentarer. Men den ”inspelade ordern” kan man ju be att få kopia på till att börja med……….
Eva
4 juni 2012 kl. 16:47
Jag befinner mig just nu i samma situation som ni övriga och skulle vara intresserad av att få hjälp med att stoppa Nordic.
Har blivit uppringd av en säljare som ‘bara’ ville berätta att de ska skicka den sista
leveransen som jag inte beställt.
De påstår att jag ingått avtal om flera leveranser och att de fakturor jag betalt endast är delfakturor, vilket inte framgår. Dessutom är de oförskämda nog att anse att jag får skylla mig själv som inte kontrollerar avtalet.
Jag har aldrig skrivit på något avtal! de pressade på mig toners för 33000 sek
ett halvår sedan med motiveringen att jag gör en fantastisk affär och får 30% rabatt. När jag invände att vi inte behöver så många toners sa de att det inte spelade så stor roll eftersom vi förr eller senare kommer att förbruka dem.
Jag gick till slut med på att ta emot leveransen och betala fakturan.
Idag påstår de att den leveransen bara är en delleverans och att jag får nya toners vare sig jag vill eller inte.
Otroligt fräckt!!!
Vad kan jag göra?
annika
2 juni 2012 kl. 19:51
för mig var det först en två pack som delats. Nästa gång de ringde var det ett fyrpack. när dessa två betalats ringde de efter ett år och sa att det var en sexpack. Även då betalade jag och sa att hör aldrig av er igen för då polisanmäler jag er. Vi var överrens om detta. Nu ett år senare ringer de igen o säger att det var en tiopack. La på luren och tänker aldrig tala med dem igen. Bara lägga på luren.
margareta
1 juni 2012 kl. 10:18
Jag blev så lurad!!! De skickade paket med 20 toners som de påstod jag beställt. Fakturan kom och jag ville inte betala. De sade att jag hade visst beställt (dvs någon på mitt företag)att det hade dom bevis på. Att det var bindande! Jag betalade fakturan på över 40 000:-, och bad dom att inte ringa mig mer. Igår blev jag kontaktad av en jurist som vill hjälpa företagen stoppa den här bluffen. Då upptäckte jag vilka svin dom är och att jag lät mig lindas kring lillfingret. Jag kommer i fortsättningen inte beställa NÅGOT på telefon. !!!!!
Lisa
21 maj 2012 kl. 15:17
Be att få prata med Tony Hansson på Nordic. Han kan annullera den påstådda ordern även om det tar en stund att diskutera sig dithän.
Annie
16 maj 2012 kl. 09:54
jag vet precis vad ni pratar om!!!
jag sökte jobba där och fick det, men var bara kvar ca 2 veckor för det var så jäkla mycket lureri och skitsnack!!! allt man var ”tvingad” att säga till kunden i telefonen är bara ett stort fett SKITSNACK!! man fick en mall man skulle gå efter och där stod vad man skulle säga till kunden, till exempel att man hade skickat ut en brochyr, som ALDRIG funnits! skitföretag!! Dom har även blivit stämda ett STORT antal gånger!!
Vilket är Mycket förståligt!
Monica Nilsson
3 maj 2012 kl. 09:57
Har idag återigen blivit uppringd och tvingats köpa ut mina ”återstående” tre paket. Att man är intvingad i nån form av avtal om återstående köp framgår aldrig när man köpt bara ett. Jag hoppas verkligen att jag aldrig mer blir uppringd av någon från detta företag som jobbar så oseriöst. Man kan inte annullera en innestående order. Vilket skitsnack! ”De har ju lagrat mina toners speciellt”. Är jag enda kunden då eftersom de lagrat mina toners. Nej, handla aldrig från dessa är min uppmaning.
Monica Brax
17 april 2012 kl. 07:57
Har också fått erbjudande från NLS Nordic strax före jul 2011. Jag sköpte en svart
toner av dem och bara 1 toner. I fredags ringe de igen och skulle skicka 3 toner till eftersom det är fyra toner till den skrivaren. De hävdar att jag har beställt 4 toner eftersom de inte delar på förpackningen. Försäljaren som ringde sa att hon delade på förpackningen och bara skicka en toner. Jag uppfattade att jag bra hade beställt en toner. Jag hävdade detta när de ringe i fredags. Har inte fåttnågra mer toner än men de kommer säkert under veckan.
/MB