Representerar du företaget och anser att varningen är felaktig? Klicka här
I över 20 år har Förenade Bolag
publicerat varningar för olika typer
av fakturabedrägerier och är
experter inom området.
Behöver ni hjälp med en
bluffaktura?
Kontakta oss:
tel: 020 503 503
[email protected]
Allmänt om företaget
Access2Tel
- Access2tel har samlat på sig rapporter som säger att företaget säljer med vilseledande metoder. Avgifter uppfattas inte vid samtalets gång, ej heller de leasing-avtal från Grenke Leasing som bifogas porteringspappren.
Företag/Produkt till Varningsarkivet den 16 juni 2017
Bildalbum
(Klicka på bilderna för att visa dem i full storlek)
Besökares kommentarer
Inläggen nedan är skrivna av besökare på forenadebolag.se och reflekterar inte verksamheten Förenade Bolags åsikter, undantaget officiella kommentarer.
Kommentera själv i fältet för nya kommentarer längre ned på sidan.
Visa/Dölj äldre kommentarer
Klicka i fältet nedan för att visa eller dölja äldre kommentarer och inlägg.
Visa äldre kommentarer (före 2020-04-01)
15 januari 2013 kl. 19:49
nu har det dykt upp ett nytt sådant företag som arbetar efter exakt samma sätt.
inspelning, leasing. men de stämmer sina kunder direkt.
teledirekt sverige ab
Uppe på varningsinfos sida redan.
Janne
20 september 2012 kl. 11:24
Hur fan kan Telia hyra ut sitt nät till dessa bedragare?
maria
31 januari 2012 kl. 23:24
Vill påpeka för er som råkar ut för detta företag att det verkar löna sig att bestrida deras fakturor då deras försäljningsteknik verkar vara minst sagt luddig.
Hade en släkting som fastnade i klorna på dem . Jag skrev ner hela sälj samtalet och jämförde det med deras allmänna villkor och det var MYCKET som inte togs upp i säljsamtalet, bl.a det faktum att mobiltelefonerna leasades. Detta tryckte vi hårt på när vi bestred avtalet. Samt att säljsamtalet var otydligt,lästes upp för snabbt och att den totala kostnaden för abonnemanget under 36månader ej nämdes. Vi slapp dem sedan trots att de hotade med direktfakturering m.m.
Skall kanske påpekas att släktingen inte skrivit på några avtal som han fått sig tillsända.
Göran
11 januari 2012 kl. 15:28
Hej,
Varning för Access2Tel. Jag hjälpte en kompis som blev lurad. Vi bestred alla kraven skriftligen. Våga göra det. Låt det gå till Krofofogden och vidare till Tingsrätten om så behövs. Access2Tel och liknande blufföretag kommer att ge sig då de vet att de kommer att förlora. Access2Tel ska bevisa att avtal är ingånget och Tingsrätten kommer bara skratta åt dem när de hör deras (deras säljbolags) luddiga inspelningar. Access2Tel måste ju spela upp dessa vid en eventuell tvist i domstol. Ni får även inga betalningsanmärkningar förrän ni skulle ha förlorat i Tingsrätten (vilket ni inte gör) och har god tid på er att betala om så skulle behövas för att inte få anmärkningar eller hamna hos fogden.
Bland annat gav vi Access2Tel följande argument:
Access2Tel och dess återförsäljare har brutit mot ett flertal punkter i ”Branschöverenskommelsemellan Svensk Handel och SCCF – Sveriges Callcenter Förening avseende god sed vid telefonförsäljning mellan näringsidkare”. Dessa bestämmelser får anses vara god sed på marknaden, och alltså bindande, oavsett om Access2Tel är anslutet till SCCF eller inte. Reglerna har bland annat inte efterlevts på så sätt att orderbekräftelsen lästs tydligt och i lugn takt. Detta framgår avinspelningarna. Kunden har enligt branschöverenskommelsen dessutom en ångerrätt i sju arbetsdagar från det att Kunden har erhållit fakturan. Därför kan kunden enbart på den grunden avsäga sig abonnemang och vidare kontakt med Access2Tel.
Telemarketingföretaget och dess uppdragsgivare ska också uttryckligen avstå från att drivabetalningskrav i ärenden där riktlinjerna har efterlevts på ett bristfälligt sätt. I de fall telemarketingföretaget agerar på uppdrag av en uppdragsgivaregäller riktlinjerna i tillämpliga delar för både telemarketingföretaget ochuppdragsgivaren.
Sammantaget är det påstådda avtalet även ogiltigt enlig 30 § Avtalslagen då det ingåtts genomsvikligt beteende från försäljarens sida. Säljaren har också handlat mot tro och heder enligt 33 § Avtalslagen.
Förenade Bolag
Förenade Bolag
13 januari 2012 kl. 09:24
Hej Göran!
Tack för ditt svar som säkert är skrivet i all välmening men innehåller ett par felaktigheter rörande den faktiska avtalsrättsliga situationen. Vi vill påpeka vikten av att man inte underskattar den här typen av problematik.
Det stämmer att de etiska regler som Sveriges Callcenterförening satt upp anses signalera god sed på marknaden, men i en tvist mellan två parter är de dessvärre inte bindande på något sätt. I tingsrätten tar man hänsyn till avtalslagen. I huvudsak är orderbeviset den största punkten.
Access2Telecom använder sig av följande förfarande: I samtalet spelar de in din order. Som steg två sänder de ut kompletta avtal för telefonin tillsammans med leasingavtal hos Grenke Leasing. Dessa avtal skrivs ofta under.
Ångerrätten som SCCF förespråkar är inte lagstadgad och alltså helt frivillig. Den ger ingen som helst rätt att avsäga sig abonnemang från Access2Telecom eller andra tjänster.
Att Access2Telecom aldrig skulle kunna vinna i tingsrätten stämmer dessvärre inte, och är ett relativt farligt påstående. Man skall vara försiktig med att generalisera. Främst för att de olika fallen ibland skiljer sig åt, och om det ena fallet inte är det andra likt gäller helt andra förutsättningar.
Vi tar emot en del ärenden från Access2Telecom som alla spelas ut på olika sätt. Det finns i dagsläget inga generella råd att ge utan att till fullo sätta sig in i varje enskilt ärende.
Maria
3 januari 2012 kl. 22:47
Då skriver du det och bestrider fakturan t.ex :-Jag avböjer härmed ert erbjudande då det inte minskat mina telefonkostnader som ni utlovade i samtalet vi hade.
Du kan även hänvisa till att samtalet var otydligt vad gäller totalkostnaden för abonnemanget.
Och så returnerar du alla papper som du skriver bestrides över. Du kan även ringa din ordinarie operatör och hejda porteringen av ev. nummer.
Vad är det som kostar- har de upplyst om dessa kostnader?
Maria
30 december 2011 kl. 00:55
Har du skrivit på? Är du vanlig konsument eller egen företagare?
Petra
30 december 2011 kl. 17:42
Jag är egen företagare. Jag har inte skrivit på något papper, men en inspelning gjordes per telefon…. det lät som ett bra erbjudande…. Men istället för, att som jag trodde, få en billigare telekostnad, har den nästan fördubblats…..
Petra
28 december 2011 kl. 11:57
Jag gick på det…… finns det någon möjlighet att ta sig ur deras avtal?
p-å wallin
22 december 2011 kl. 22:54
Skitbolag! Bluff från början till slut,hur gör man för att få ut ljudavtalet? De vägrar!Kommer att kosta mig 30 ooo:- utan samtalskostnaderna som är skyhöga!
Maria
23 december 2011 kl. 00:11
De är skyldiga att lämna ut det -annars har ni ju inget avtal, har du skrivit på något?
Annars bestrid ALLT , skicka tillbaka alla avtal och skriv över hela avtalet att du bestrider det.
Skriv att de muntlig avtalet varit otydligt formulerat, att leasingen inte nämns osv.
Har du inte fått ut ljuddfilen kan de ju inte bevisa att ni ens har ett avtal.
Förenade Bolag
Förenade Bolag
23 december 2011 kl. 11:59
Hej P-Å!
Vi har inte haft några större problem med att få ut de ljudfiler som ligger till grund för utskickade abonnemangsavtal från Access2Tel och Grenke Leasing. Generellt kan man dock säga att du har rätt, som en av avtalsparterna, att ta del av det.
maria
22 december 2011 kl. 19:26
Access2tel lever på att hota och luras.
De uppger inte att det är ett leasingavtal man ingår vid det muntliga pladdrandet utan talar bara om sin företags partner Grenke, inte Grenke leasing .
När man inte vill ha deras dåravtal hotar de med direktfakturering av alla avgifter- även om man inte fått några leasing produkter.