Ett växande fenomen inom bedrägeribrottsligheten är så kallade ”Recovery Rooms”-metoden – en metod som riktar in sig på personer som redan har blivit utsatta för ett bedrägeri.
Metoden går ut på att efter den första förlusten kontaktas offret på nytt, ofta av personer som utger sig för att vara myndigheter, banker, jurister eller andra professionella aktörer. Syftet är att få offret att betala ytterligare pengar under förevändningen att det ska hjälpa dem att få tillbaka det de förlorat.
Bedragarna använder ofta avancerade metoder för att övertyga sina offer om att kontakten är genuin. Många skäms redan över att ha blivit lurade en gång och vill undvika att situationen blir offentlig, något som gör dem extra sårbara.
– Bedragarna spelar på känslor som skam, rädsla och desperation – man vill snabbt ställa allt till rätta och undvika att det kommer ut. Det gör offren extra mottagliga, säger Moa Langemark, konsumentskyddsexpert på Finansinspektionen.
Tillvägagångsättet hos bedragarna varierar, men ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna påstår sig ha spårat de förlorade pengarna och att en ytterligare betalning krävs för att kunna ”frigöra” eller ”säkerställa” återbetalningen. I andra fall hävdas att offret riskerar ytterligare ekonomiska förluster eller rättsliga följder om man inte samarbetar. I vissa fall används även falska dokument, logotyper och identiteter för att ge sken av officiell legitimitet.
Fenomenet är internationellt och rör sig ofta om organiserad brottslighet där samma grupp både genomför det ursprungliga bedrägeriet och följer upp med en ”Recovery Room”-kontakt. Detta gör att brottsvinsterna kan mångdubblas samtidigt som offret utsätts för ytterligare psykisk och ekonomisk press.
Finansinspektionen och andra myndigheter varnar nu för utvecklingen och uppmanar personer som tidigare utsatts för bedrägerier att vara extra vaksamma mot oväntade kontakter – särskilt från aktörer som säger sig kunna hjälpa till att återfå pengar mot en kostnad. Seriösa myndigheter tar aldrig betalt för att hjälpa till med utredningar eller återbetalningar, och rådet är att alltid själv ta kontakt med den institution man påstås bli uppringd ifrån.
