2025 intensifierar Post- och telestyrelsen (PTS), den statliga myndigheten, sitt arbete mot oetiska och vilseledande försäljningsmetoder på telekommarknaden. Under året har myndigheten riktat särskilt fokus mot operatörer som misstänks missbruka småföretagares svagare rättsliga skydd. Förenade Bolag välkomnar detta fokusområde och bidrar med aktuella underlag till PTS olika granskningar.
Småföretagare särskilt utsatta
Bakgrunden till granskningarna är ett växande antal anmälningar från företagare som känt sig lurade in i ofördelaktiga avtal, en bild som Förenade Bolag både delar och kan styrka.
Enligt PTS handlar det ofta om att säljare uppger sig ringa från ett annat, välkänt bolag – oftast någon av de större teleoperatörerna i Sverige såsom Telia, Tele2, Telenor eller 3 (Tre). Detta visar sig senare vara falskt men då är det för sent, eftersom företagaren ofta också har stressats in i signeringar med Bank-ID. Företaget binds därmed till dyra abonnemang med långa avtalstider som är svåra att ta sig ur samt där Förenade Bolag erfar att kostnaden många gånger dessutom blir högre än med företagarens nuvarande avtal.
PTS understryker att småföretagare har ett svagare lagligt skydd än konsumenter, vilket gör gruppen särskilt sårbar för aggressiv marknadsföring och dolda avtalsvillkor.
Flera företag under lupp
PTS har inlett granskningar av flera aktörer – bland annat Skytel (Vibe IT) och ConnectD (IT-partner i Väst) – efter uppgifter om vilseledande försäljning. Myndigheten utreder bland annat vilken information som lämnas innan avtal ingås och hur försäljningssamtal genomförs.
ConnectD skulle senast den 2 juli svara på frågor från myndigheten, utredningen pågår fortfarande, medan Vibe IT fått motsvarande tidsfrist till den 6 november.
Olagliga uppsägningstider
Utöver dessa granskningar har PTS även funnit brister hos operatörerna Leijon Telekom AB, Telson Sweden AB och Connect D (IT-partner i Väst AB). Myndigheten misstänker att bolagen inte följt reglerna i lagen om elektronisk kommunikation (LEK), vilken fastställer att uppsägningstiden efter en automatisk förlängning av avtal högst får vara en månad.
Granskningen visar att Telson Sweden AB och ConnectD (IT-partner i Väst AB) tidigare tillämpat längre uppsägningstider men nu uppger sig ha ändrat villkoren. Leijon Telekom AB tillämpar däremot fortsatt tre månaders uppsägningstid, vilket PTS konstaterar strider mot lagen. Samtliga tre bolag har underrättats om misstanke om överträdelse och tilldelats en varning.
Myndigheten markerar mot branschen
PTS framhåller att småföretagare är en särskilt skyddsvärd grupp, eftersom de inte omfattas av samma konsumentskydd som privatpersoner.
– Småföretagare är en skyddsvärd grupp och vi behöver arbeta lika gediget mot den gruppen som vi historiskt gjort för konsumenter, säger Marielle Sjögren, chef för PTS avdelning för användarnära frågor.
Genom de pågående granskningarna markerar PTS tydligt att oetisk försäljning och avtalsvillkor som strider mot lagen inte kommer att tolereras.
Källa:
Uppdatering/senaste nytt 2025-11-14
PTS misstänker att ConnectD inte följer lagen – underrättar nu bolaget | PTS
Post- och telestyrelsen (PTS):
”PTS granskar Vibe IT:s försäljningsmetoder”, (2025-10-10)
”Olagliga avtal drabbar företag – tre bolag varnas”, (2025-09-30)
PTS granskar ConnectD efter misstankar om vilseledande försäljning | PTS (2025-06-11)
