BankID och Polisen varnar: så skyddar du dig mot bedragare

Bedrägerier fortsätter vara ett omfattande samhällsproblem, även om statistik visar en viss minskning. Enligt Brottsförebyggande rådet anmäldes 230 330 bedrägerier under 2024, vilket är en minskning med tre procent jämfört med året innan. Minskningen tros bero på ett närmare samarbete mellan banker, brottsförebyggande myndigheter och företag som BankID – en tjänst som numera är en central del av både privat- och företagsekonomin. Under det gångna året hade BankID 8,6 miljoner användare och totalt genomfördes 7,6 miljarder identifieringar och underskrifter.

BankID:s pressansvariga Charlotte Pataky betonar att e-legitimationen ska betraktas som en värdehandling och att det egna ansvaret är avgörande för att förhindra bedrägerier. Hon lyfter fram fyra tydliga uppmaningar till allmänheten:
*låna aldrig ut ditt BankID

*använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan

*lämna aldrig ut koder eller lösenord

*läs alltid noggrant igenom vad du signerar.

Förenade Bolag erfar att det blir allt vanligare att företagare stressats in i signeringar med BankID och uppmanar sina kunder till att alltid be om att få avtalet på mail för noggrann genomläsning, innan signering.  

Enligt Pataky arbetar BankID dygnet runt för att upprätthålla säkerheten, men det främsta skyddet ligger i användarnas eget agerande och i den samverkan som sker mellan banker och myndigheter.
Samtidigt varnar polisen för att bedragarna blivit alltmer sofistikerade, inte minst genom användningen av artificiell intelligens (AI). Enligt kriminalkommissarie Jan Olsson vid Nationellt it-brottscentrum används AI för att imitera röster, skapa så kallade ”deepfakes” och framställa trovärdiga bedragare som utger sig för att vara anhöriga, chefer eller myndighetspersoner. Han rekommenderar att man vid minsta tveksamhet avslutar samtalet och ringer upp personen via ett sparat nummer för att verifiera identiteten.

Polisen uppmanar också till att aldrig logga in med BankID på uppmaning, aldrig lämna ut koder eller personlig information, samt att inom familjen överväga ett kodord eller en personlig kontrollfråga som endast de närmaste känner till.

Utvecklingen av digitala bedrägerier går snabbt, men både BankID och polisen understryker att vaksamhet och gemensamt ansvar är nyckeln till en tryggare digital vardag.

Källor:
Dagens PS, ”BankID: Fyra skarpa uppmaningar till svenska folket” (5 november 2025)
Dagens Nyheter, ”Polisen: Hemligt kodord kan skydda mot bedrägerier” (2 november 2025)

Ring Förenade Bolag