Samarbete mellan myndigheter och banker gav resultat.
Ett omfattande samarbete mellan Polisen, Konsumentverket och landets fyra storbanker har lett till att tusentals köp från falska nätbutiker har kunnat stoppas. Genom att dela information med varandra har parterna lyckats förhindra att konsumenter blir lurade – och därmed räddat stora summor pengar.
Initiativet, som pågick under fjärde kvartalet 2024, resulterade i att betalningar till cirka 1 300 falska nätbutiker stoppades, vilket motsvarar nära 239 000 avbrutna köp. Enligt Polisen och Konsumentverket uppgick den uppskattade summan som förhindrades till omkring 134 miljoner kronor – en ökning med 57 miljoner jämfört med kvartalet innan.
Projektet innebar att Konsumentverket delade anmälningar om falska nätbutiker med Polisen, som i sin tur förmedlade informationen till Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB. Polisen bidrog med polisanmälningar, som bankernas experter granskade för därefter stoppa kortbetalningar till falska nätbutiker.

Samarbetet visar på vikten av informationsdelning mellan myndigheter och finansiella aktörer i kampen mot nätbedrägerier, som fortsätter att vara ett växande problem i takt med ökad e-handel.
– Vi insåg att vi skulle kunna stoppa fler om vi alla delade information som rör exempelvis personuppgifter, säger Anna-Lena Tapper, projektledare vid polisens nationella bedrägericentrum, till TT.
Samarbetet visar på vikten av informationsdelning mellan myndigheter och finansiella aktörer i kampen mot nätbedrägerier, som fortsätter att vara ett växande problem i takt med ökad e-handel
Källa:
TT, Dagens Industri, publicerad 13 maj 2025.