Varning för bedrägerisamtal och sms

Vi vill uppmärksamma er på bedrägeri som återigen cirkulerar.

December 2024: Bedrägeri sker via sms med Svea inkasso som avsändare. I sms står det att du har en obetald faktura. Du uppmanas ringa ett telefonummer som står nämnt i smset. Om du ringer telefonnumret påstår den som svarar att du har handlat en vara hos Elgiganten, vilket inte stämmer. Dom hävdar att en ID-kapning har skett och du behöver göra en polisanmälan om du inte har handlat hos Elgiganten. De erbjuder sig att hjälpa dig med polisanmälan, om du uppger dina personliga uppgifter. Detta är ett sätt att komma åt ditt bankID och på så sätt få tillgång till dina konton.
Var uppmärksam, ring inte telefonnumret som står i smset. Kontakta Svea inksasso direkt via deras kontaktvägar om du får smset.
Kom ihåg att aldrig logga in med bankID på uppmaning av någon annan.

Augusti 2024: Företagare har rapporterat att dom har fått samtal där det påstås vara ett paket är på väg till dem från Elgiganten.
Uppringaren erbjuder att koppla över samtalet till en så kallad ”bedrägeriavdelning” för att lösa problemet. Under detta samtal kan de försöka få personlig information eller till och med koppla vidare till din bank, vilket kan leda till att du blir utsatt för bedrägeri.
Ge inte ut någon personlig information eller följ instruktioner från dessa samtal. Om du får ett sådant samtal, lägg på och kontakta Elgiganten direkt via deras officiella kanaler för att verifiera om det verkligen är ett legitimt samtal.

Bluffen sker även via sms från Credit note. I smset får man information om att varor har godkänts via Bank-Id och att man förmodligen har blivit ID-kapad.

Kom ihåg att aldrig logga in med bankID på uppmaning av någon annan. Vare sig inkassobolag eller banker kontaktar sina kunder på detta sätt.

Om du blivit kontaktad – återkoppla till oss på tel: 020-503 503 eller e-post: [email protected]

Ring Förenade Bolag