Bedrägerier kretsar allt mer kring social manipulation, främst över telefon. Företag drabbas fortfarande i hög utsträckning av falska kund- och vd-mejl.
”Bedragaren försöker inge dig någon form av falskt förtroende”, säger Björn Seeth, gruppchef på Nationellt Bedrägericentrum
Enligt statistik från polisens avdelning Nationellt Bedrägericentrum ökar exempelvis investeringsbedrägerier hittills i år jämfört med fjol. En utveckling i närtid är att anmälda fakturabedrägerier ökade med 62 procent i juni jämfört med månaden innan.
Men den bedrägeriform som ökat mest, med hela 91 procent i maj jämfört med samma månad förra året, är bedrägeri över telefon, så kallad vishing.
”Den ger väldigt stora brottsvinster och är främst riktad mot privatpersoner. Bedragarna ringer och utger sig för att vara från exempelvis banken, polisen eller inkasso.
Det handlar om att stressa personen som blir ombedd att verifiera sig med bank-id och ger därmed åtkomst till bankkontot. I vissa fall förmås man ladda ned programvara som kan ge kontroll över dator eller telefon”, säger Björn Seeth.
Enligt Björn Seeth riktar bedragarna speciellt in sig på äldre samt personer med egna företag eller tillgång till andra konton, exempelvis för föreningskonton. Har personen inte e-legitimation begär bedragaren engångskoden från bankdosan som verifiering.
”Det finns en högre risk om man har tillgång till flera olika konton. Kommer de väl in på ens Internetbank kan de komma över rätt mycket. Det kan bli brottsvinster på flera miljoner kronor.”
Vad gäller företag är det fortfarande väldigt aktuellt med falska betalningsuppmaningar. Att någon exempelvis utger sig för att vara en kund och skickar ett mejl med ”nya” konton för att ta emot betalningar på. Även så kallade vd-bedrägerier är vanligt förekommande.
”Bedragarna kan skicka mejl till någon i ekonomiavdelningen från vad som uppges vara chefens privata e-post, med en uppmaning att betala en faktura som är bifogad.”
Enligt Björn Seeth finns det en gemensam nämnare kring bedrägerierna som blivit allt vanligare:
”Utvecklingen handlar mycket om social manipulation. Att bedragaren försöker inge dig någon form av falskt förtroende. Så att man skickar iväg pengar utan att tänka efter.”
Enligt Nationellt Bedrägericentrum ska man vara vaksam på när okända hör av sig via telefon, mejl eller sms. Även om de utger sig för att vara från myndigheter.
Tänk på att:
- Det finns inga snabba, enkla och säkra investeringar. På sociala medier och webbsidor annonserar många bedragare med löften om enkla investeringar som snabbt leder till stora vinster. Bedragare som ringer lovar ofta samma sak. Men sådana investeringar finns inte.
- Var skeptisk till alla som erbjuder dig investeringar på sociala medier, telefon eller mejl. Seriösa företag erbjuder inte investeringar på det här sättet, i synnerhet inte på kvällstid.
- Var försiktig med ditt bank-id och släpp inte in okända i datorn. Använd inte ditt bank-id och logga inte in på din bank på uppmaning av någon annan. Låt inte heller någon du inte känner fjärransluta till din dator.
- Även om en utbetalning behöver göras snabbt bör du alltid ta dig tid att göra en extra kontroll, framför allt när det handlar om en ny leverantör.
- Kontrollera att företaget har tillstånd från FI och undvik företag på Varningslistan
Källa: di.se 2 augusti 2022, av Jan Ahmadi