En höst utan bluffakturor

Det finns en myt om att sommaren är den årstid då det skickas ut flest bluffakturor och att det är sommarpersonal som tackar ja till och betalar dessa fakturor. I själva verket är det lugnar på sommaren av flera olika orsaker, bland annat:

  • De flesta bluffakturor som skickas föregås av någon form av kontakt – oftast genom säljsamtal över telefon.
  • Även dessa ”säljare” vill ha semester under sommaren.
  • På sommaren är det mycket svårt att få tag på någon som kan tacka ja, även om det stundtals tecknas avtal med semestervikarier.
  • Det kan också vara svårt att få betalt om ekonomiavdelningen har semester och det inte finns någon som kan attestera fakturorna.

 

Därför gäller det att vara försiktig nu när hösten börjar. Det kan vara mycket att göra när man kommer tillbaka från semester och när man är stressad är risken större att man blir lurad. Vi vill därför påminna om några av de metoder man ska se upp med.

Förlänga avtal?

Ett samtal där det låter som om man ska förlänga ett existerande avtal. Men finns det verkligen ett avtal att förlänga? Eller är det ett avtal värt att förlänga?
Acceptera inte ett avtal per telefon utan be om att få erbjudandet skickat till dig så du i lugn och ro kan gå igenom och kontrollera vad det handlar om.

Vem är det som ringer?

Det kan vara svårt att veta vem det egentligen är man pratar med när en snabbpratande säljare ringer upp. Även om hela samtalet handlar om ditt införande på Eniro är det inte säkert att säljaren ringer därifrån. Säljaren pratar bara om dina Telia-avtal – men har hen verkligen något med Telia att göra?
Återigen – acceptera inte ett avtal per telefon utan be om att få erbjudandet skickat till dig så du i lugn och ro kan läsa igenom för att kontrollera vad det handlar om och vem erbjudandet kommer ifrån. Om säljaren inte vill skicka skriftlig information bör man fråga sig varför och avstå även om avtalet låter väldigt bra.
Skickas avtalet digitalt via e-post eller sms – ta dig tid att läsa igenom hela avtalet innan du signerar, även om säljaren ligger på. Fråga dig själv varför säljaren vill att du ska skriva under så snabbt att du inte får tid att kontrollera att allt stämmer…

Teckna nytt avtal?

Att en säljare är övertygad om att just den produkt hen säljer är precis vad du behöver är inte så konstigt. Men hur ser dina behov ut? Har du redan andra avtal som täcker in vad du behöver i form av marknadsföring, bolagsskydd eller annat.
Om du vill ersätta en aktuell eller tidigare leverantör – hur ser de avtalen ut när det gäller löptider och uppsägningstider?

Ska blanketten fyllas i?

Visst kan det se ut som att det är en blankett som kommer från någon myndighet som behöver dina uppgifter, men det är också en vanlig metod för att lura företagare.
Se alltid till att få igenom all text på blanketten och kontrollera varifrån den kommer, står det någonting om avgifter eller kostnader?
Att skicka in sina uppgifter till fel ställe kan leda till både långa och dyra avtal som kan vara svåra att komma ur.

Håll dig uppdaterad kring aktuella bedrägerier och olika slags bluffbolag 

Följ oss på

Ring Förenade Bolag