Telefonabonnemang som förnyas över telefon – Läs noga!

På senaste tiden har vi blivit kontaktade av flera företagare som blivit uppringda av en kvinnlig försäljare som påstår sig ringa från Telia angående kundens befintliga abonnemang. I samtalen har säljaren sagt att kunden har abonnemang som inte används och som de kan plocka bort för att minska kostnaderna.
I samtalet har man sedan kommit överens om att en av hennes kollegor ska återkoppla. En tid senare ringer en man som ska hjälpa till att lösa abonnemangssituationen.
Ett e-signeringsavtal skickas sedan ut via sms och kunden guidas till hur avtalet ska signeras.

Problemet är att säljarna inte ringer från Telia och avtalet som signeras är med en helt annan operatör. I avtalet finns också en porteringsfullmakt som ger det nya bolaget rätt att överta alla kundens abonnemang. Om det finns en kvarstående bindningstid kan det innebära att man måste betala en slutfaktura till (exempelvis) Telia, som beroende på hur många månader det är kvar och hur många abonnemang man har, kan bli mycket stor. Det kan även påverka hur bra telefonin fungerar då man lämnar Telias nät till förmån för ett okänt nät.

Denna metod används just nu av flera olika mobiloperatörer. För att inte bli lurad är det viktigt att man först och främst kontrollerar vem man pratar med – är det verkligen ens nuvarande operatör som ringer?
Till det bör man själv reda ut exakt hur ens abonnemang ser ut innan man går med på några ändringar, det är inte svårare än att logga in på Mina Sidor eller att ringa till kundtjänsten för din befintliga operatör för att på så sätt få information om antal abonnemang, kostnader och befintliga bindningstider.
Man ska inte heller låta sig stressas in i en signering. Ta alltid tid till att läsa igenom hela avtalet, kontrollera vem som har skickat det och signera inte avtalet samtidigt som du pratar i telefon med säljaren.

Har man väl signerat kan det vara svårt, eller omöjligt, att ta sig ur avtalet och det kan bli en kostsam process.