Google-djungeln

Känner du till hur annonsering och sökord på internet fungerar? Om du svarade nej på den frågan är du långt ifrån ensam och även om annonsering på internet i sig inte är något nytt är det inte förrän nyligen som den stora massan skaffat sig en allmän kännedom om sökmotorerna och deras sökresultat. Tyvärr räcker kunskapen inte till – och det utnyttjar bluffbolagen just nu i sin försäljning.
Annonsering på internet skiljer sig en aning från traditionella marknadsföringsmetoder. Utan att gå in allt för mycket på detaljer och olika modeller är det mest populära målet att förbättra sin position i sökmotorerna.
Detta gör man främst på två sätt: genom vad som kallas för sökmotoroptimering och genom att betala för att synas på vissa sökord, så kallade sponsrade länkar.

Sökmotoroptimering

En sökmotor består främst av två delar: själva registret som baseras på var vissa nyckelord återfinns och själva sökmetoden som låter användare söka efter ord i berörda register. Begreppet sökmotoroptimering handlar om att förenkla för sökmotorn och hjälpa den att hitta din hemsida snabbare. I praktiken betyder det att du dyker upp före dina konkurrenter när någon söker på din typ av verksamhet eller produkt, till exempel “solsemester i Thailand” för en resebyrå eller “billiga vinterdäck” för en däckfirma.
Sökmotorn rangordnar resultaten och visar dem i den ordning som verkar mest givande för den som söker. Själva sökmotoroptimeringen baseras på en rad faktorer och görs även långt inne i hemsidans kod vilket kräver tillgång till sidan i sig/webbhotellet (där hemsidan lagras). Det kräver också kodningskunskaper om det ska göras på den nivån.
Det är värt att ha i åtanke att sökmotoroptimering är en vetenskap och baseras på enormt komplicerade algoritmer och fler metoder än de vi nämner. Det kan vara klokt att anlita en konsult om du vill förbättra dina sökresultat och få fler besökare på det här sättet.

Sponsrade länkar

Det är främst här bluffbolagen rör sig. Google erbjuder möjligheten att köpa in sig i en separat del av sökresultaten. Här är annonsens utformning och vilka sökord den är kopplad till avgörande för om den kommer generera några träffar till din sida, men det finns fortfarande inga garantier. De ordinarie sökresultaten (se sökmotoroptimering ovan) väger ofta tyngre.
Googles egna sponsrade länkar, AdWords, gör det möjligt för annonsören att noggrannt ställa in hur annonsen ska visas, men du kan även låta programmet automatiskt möta dina krav utefter angiven budget.
Med det i ryggen kan vi lätt räkna ut att företagen som tar upp till 10 000 per år per kund tjänar ganska bra pengar – man sätter helt enkelt en budget på någon enstaka krona om dagen för annonsgrupperna, gör en verkanslös annons och lutar sig tillbaka.
Men bluffbolagen gör mer än tar ut ett oskäligt pris. I säljsamtalen säger man till dig att ditt företag inte syns på nätet utan deras tjänster och att man “samarbetar med Google mot en enkel avgift”. I viss mån garanteras även avkastning i form av rent spekulativ statistik till följd av annonseringen.
Kom ihåg att Google är en oberoende sökmotor och att sponsrade länkar bör ses som ett komplement till en bra och genomtänkt sökmotoroptimering.